در سالهای اخیر به علت پایین بودن متراز آپارتمانها و به تبع آن متراژ پایین سرویسهای بهداشتی ، درب سرویس بهداشتی بیشتر در معرض آب و بخار قرار دارند این مسأله در کنار استفاده از دربهای نامناسب برای محیط های مرطوب باعث شده دربهای سرویس های بهداشتی عمر مفید بسیار پایینی نسبت به سایر دربهای ساختمان داشته باشند.در این نوشتار قصد داریم درهای موجود در بازار ایران را بر اساس مقاومت آنها در برابر رطوبت اولویت بندی کنیم همچنین راهکاری را جهت بالا بردن عمر مفید دربهایی که در اولویت های پایین تر قرار دارند ارئه دهیم.

لازم به ذکر است در این اولویت بندی جنبه های زیبایی و دکوراتیو مورد توجه قرار ندارد و فرض است خواننده پس از مطالعه با توجه به فضای مورد استفاده تصمیم گیری نماید.

در اولویت بندی دو پارامتر زیر در نظر گرفته شده است:

  1. درب ها بر اثر رطوبت هیچ آسیبی نبینند 
  2. در صورت بروز آسیب قابل ترمیم باشند

1-درب ABS

برای ساخت درب آب ABS ابتدا درب خامی از جنس MDF 3میلی متر  یا نئوپان 5 میلی متر ساخته میشود و در مرحله ی بعد سطح درب خام کاملا به رزین ABS آغشته می شود ودر مراحل بعدی کلیه ی سطوح درب با ورق ABS 1.2 میلی متری پوشانده می شود .

درب  ضد آب ABS  علاوه بر مقاومت بالا در برابر رطوبت، ضد خش نیز می باشد . درب ضد آب ABS را برای اطاق خواب نیز می توان استفاده کرد.

 

2- درب تمام چوب

چوب در برابر رطوبت و آب آسیب پذیر نیست شاید بهترین مثال برای آن خانه های چوبی،اطاق های کامیون های قدیمی، ارابه ها قدیمی و …

در اثر رسیدن رطوبت به دربهای تمام چوب تنها رنگ آن دچار آسیب می شود که آن هم قابل ترمیم است.

با توجه به منطبق بودن کارهای چوبی با اکثر سلایق و امکان اجرای طرح های متنوع اعم از کلاسیک و مدرن بر روی درب تمام چوب تنها دلیل عدم استفاده ا این دربها در سالهای اخیر بالا بودن قیمت تمام شده ی آن بوده است. درب سرویس بهداشتی

3-درب HPL یا درب ملامینه

ورق های HPL و یا همان ورق های ملامینه ای ای که در ساخت درب استفاده می شوند به واقع ورقهای HDF ای هستند که یک لایه نازک کاغذ کرافت(ملامینه)  روی آن کشیده شده است که در بازار به نام درب HPL ویا درب ملامینه  شناخته شده اند و در مدلها و رنگ های مختلف  عرضه می گردد.

با این احتساب درب HPL ( درب ملامینه )یک در رده ی دربهای روکشی قرار می گیرد بدین صورت که یک  ورق HPL  با مشخصات ذکر شده  بر روی کلافی چوبی پرس میشود بنابراین امکان نفوذ آب به چوب کلاف (مخصوصا از زیر درب) وجود دارد .آب جذب شده از طریق چوب از لایه میانی درب به HDF زیرین ورق نفوذ کرده و باعث ورم کردن یا همان پوسیدگی خواهد شد. درب سرویس بهداشتی

4- سایر دربها(درب HDF، درب MDF روکش چوب،درب MDF  روکش PVC )

این دربها تقریبا مقاومت یکسانی در برابر رطوبت دارند. اما به دو نکته زیر توجه کنید

1-چگالی ورقهایHDF نسبت به MDF بالاتر است بنابراین در صورت نفوذ آب کمی مقاومتشان بیشتر است.

2- امکان ورقه شدن روکش PVC درب MDF روکش PVC در اثر بخار آب حمام وجود دارد.

بسیاری درب PVC را ضد آب می دانند به صرف اینکه آب از سطح درب نفوذ نخواهد کرد تنها مزیت روکش های ملامینه و PVC نسبت به رنگ در این است که سطح روی درب مانند درب های رنگ شده ورقه ورقه نخواهد شد.ولی در صورت نفود آب از کلاف درب همگی درب های ذکر شده مخصوصا از قسمت پایین ورم خواهند کرد. ومشکل درب PVC در این است که احتمال ورقه کردن رویه PVC از MDF زیر رویه ( خصوصا بر اثر بخار آب )وجود دارد.بنابراین درب PVC برای حمام، به خصوص حمام های کوچک و حمام هایی که بخار آب زیادی در آنها جمع می شود به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

 

درب سرویس بهداشتی

محصولات درب ضد سرقت

برای قیمت بهتر همین حالا تماس بگیرید ۱

محصولات درب ضد آب

برای قیمت بهتر همین حالا تماس بگیرید ۱

درب ضد سرقت تونا ترکیه

برای قیمت بهتر همین حالا تماس بگیرید ۱

درب ضد سرقت سزار ترکیه

برای قیمت بهتر همین حالا تماس بگیرید ۱

سه سوال متداول در ارتباط با درب‌های سرویس بهداشتی

  1. چه اهمیتی برای درب‌های سرویس بهداشتی در برابر رطوبت و بخار وجود دارد؟
    اهمیت مقاومت درب‌های سرویس بهداشتی در برابر رطوبت و بخار از آنجاست که درب‌های این سرویس‌ها به طور مستقیم با آب و بخار در تعامل هستند و اگر مقاومت کافی نداشته باشند، ممکن است سریعاً خراب شوند و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند.
  2. چه مزایا و معایبی برای هر نوع درب از انواع مذکور وجود دارد؟
    انواع مختلفی از درب‌های سرویس بهداشتی را شامل می‌شود که شامل درب ABS، درب‌های تمام چوب، درب‌های HPL یا ملامینه، و سایر درب‌ها می‌شود. هر نوع درب مزایا و معایب خاص خود را دارد که باید با توجه به شرایط محیطی و اقتضای کاربرد در نظر گرفته شود.
  3. چه راهکارهایی برای افزایش عمر مفید درب‌های سرویس بهداشتی وجود دارد؟
    راهکارهایی مانند استفاده از مواد مقاومت‌بخش بیشتر، اعمال پوشش‌های ضد آب، استفاده از تکنولوژی‌های جدید در ساخت، و استفاده از درب‌های با کیفیت و استاندارد می‌تواند به افزایش عمر مفید درب‌های سرویس بهداشتی کمک کند.
امتیاز دهید post