تاریخچه ی قفل درب ضد سرقت

درب های ضد سرقت که در اکثر آپارتمان ها از آن ها استفاده می شود دارای قفل درب ضد سرقت می باشند که وجود این قفل ها باعث ایمن شدن این در ها شده است. اگر بخواهیم به پیشینه ی قفل ها بنگریم به زمان های خیلی دور خواهیم رسید زیرا عمل سرقت در هر زمانی دیده شده و انسان ها برای جلوگیری از این عمل توسط سارقین، اقدام به ساخت و استفاده از قفل ها می کرده اند. این اقدامات ضد سرقت همراه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری در حال پیشرفت می باشد. ابتدایی ترین و مهمترین اقدام ضد سرقت قفل درب ورودی است که اکنون به قفل درب ضد سرقت مشهور است. در چین باستان، در اوایل سال ۳۰۰۰ قبل از میلاد، از قفل های چوبی استفاده می شد که روی ساختمان های چوبی قفل نصب شده بود. در آن زمان ساختار قفل بسیار ساده بود و بدنه ی سخت چوبی نقش ضد سرقت را ایفا می کرد که پشت درب در موقعیت مناسبی قرار می گرفت.

در سلسله شرقی هان، فناوری قفل های سه بهار آهنی چین از سطح نسبتا بالایی برخوردار بود و به تدریج به یک قفل سه فنری مس تبدیل شد. ساختار آن به شکلی بود که سه قطعه مس به شکل بشقاب در قفل نصب می شد و صفحه مسی با نیروی الاستیک بسته و باز می شد. بعد ها با نوآوری فناوری، این قفل به تدریج جای قفل های قبلی را گرفت، زیرا هسته قفل آن پیچیده تر از قفل قبلی بود. بنابراین ضریب ایمنی افزایش یافت. این قفل ها هنوز هم به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، اما با توسعه فناوری، وسایل سارقان پیچیده تر شده و انواع قفل درب ضد سرقت به وجود آمده است.

 

انواع قفل درب ضد سرقت

قفل های درب ضد سرقت فعلی عمدتاً به دو دسته تقسیم می شوند: قفل درب ضد سرقت مکانیکی و قفل درب ضد سرقت الکترونیکی.

قفل درب ضد سرقت مکانیکی:

ساختار قفل های درب ضد سرقت مکانیکی به طور عمده به سه قسمت تقسیم می شوند: هسته قفل ، بدنه قفل و دسته پنل.
این مواد به طور کلی شامل یک فولاد ضد زنگ ۳۰۴، مس خالص، آلیاژ روی و آلیاژ آلومینیوم هستند. ماده انتخاب شده برای سیلندر قفل درب ضد سرقت، ترجیحا مس خالص یا فولاد ضد زنگ ۳۰۴ است. مس خالص دارای خواص مکانیکی ، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر سایش است. همچنین فولاد ضد زنگ ۳۰۴ از پایداری، مقاومت بالا، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر زنگ زدگی برخوردار است. از آنجا که بدنه قفل به استحکام و پایداری مواد نیاز زیادی دارد، توصیه می شود فولاد ضد زنگ ۳۰۴ را انتخاب کنید.

دسته پنل قفل های درب ضد سرقت را می توان از فولاد ضد زنگ ۳۰۴، مس خالص یا آلیاژ آلومینیوم انتخاب کرد. مس خالص دارای چندین مزیت مانند سبک بودن، استحکام زیاد، بدون روکش و ضد زنگ زدگی و عدم کهنه شدن است. استحکام آلیاژ روی زیاد نیست و بیشتر در دسته درب ضد سرقت استفاده می شود.

قفل مکانیکی درب ضدسرقت

طبقه بندی قفل های مکانیکی:

قفل های درب ضد سرقت مکانیکی با توجه به نمرات طبقه بندی می شوند: کلاس A، کلاس B، کلاس C
بدیهی ترین روش رتبه بندی تقسیم بر اساس پیچیدگی کلید قفل درب ضد سرقت است.

هسته قفل های درب ضد سرقت کلاس A:

کلید قفل درب ضد سرقت از نوع مسطح یا هلالی است با یک شیار در یک طرف یا هر دو طرف کلید. یک کلید با چهار طرف محدب که شکل چهار ضلعی است.

هسته قفل های درب ضد سرقت کلاس B:

کلید این نوع قفل درب ضد سرقت مسطح یا هلالی است و دارای دو ردیف شیار مقعر در یک یا هر دو طرف کلید است. کلید دارای یک سوراخ مقعر با چند نقطه استوانه ای است.

هسته قفل های درب ضد سرقت کلاس C:

کلید قفل درب ضد سرقت از نوع صاف است و در یک یا هر دو طرف ‌کلید دو ردیف شیار مقعر و Sشکل وجود دارد. این کلید دارای دو مارپیچ داخل و خارج است.بدیهی است هسته قفل درب ضد سرقت کلاس C امن ترین قفل است.

 

قفل الکترونیکی درب ضد سرقت

 

قفل درب ضد سرقت الکترونیکی:

قفل درب الکترونیکی ضد سرقت ترکیبی از فناوری پیشرفته و قفل درب مکانیکی است. این قفل درب ضد سرقت نه تنها از ضریب ایمنی بالاتری برخوردار است بلکه راحت تر و بدون نگرانی نیز می باشد. انواع قفل درب ضد سرقت الکترونیکی مانند قفل اثر انگشت، قفل رمز عبور، قفل چاپ کف دست، قفل تشخیص چهره و قفل کارتی وجود دارد.
قفل درب ضد سرقت کارتی در آپارتمان های هتل رایج است. از قفل های تشخیص چهره به دلیل مصرف زیاد انرژی ، در نقاط دسترسی یا درهای امنیتی با سوراخ کردن سیم استفاده می شود. همچنین قفل هایی با سطح امنیتی بالاتر مانند قفل عنبیه و قفل های وریدی وجود دارد که معمولاً در بانک ها و برای مناطق فوق سری مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات خرید قفل درب ضد سرقت با اثر انگشت:

ساختار اصلی قفل اثر انگشت شامل پنل های جلو و عقب، بدنه قفل، سیلندر قفل، سر اثر انگشت، برد مدار، موتور و دسته است.
مواد و طرز کار پنل قفل درب ضد سرقت اثر انگشت نوع قفل را تعیین می کند.
مواد پنلی که برای انتخاب توصیه می شود فولاد ضد زنگ ۳۰۴ یا آلیاژ آلومینیوم هستند. دلیل این امر این است که این مواد از مقاومت بالا، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر سایش و ماندگاری طولانی برخوردار هستند.
جنس بدنه این قفل درب ضد سرقت ترجیحا از استیل ضد زنگ ۳۰۴ باشد زیرا این ماده از بالاترین مقاومت و پایداری برخوردار است.
این قفل علاوه بر بدنه قفل مکانیکی معمولی، دارای بدنه قفل الکترونیکی نیز می باشد. بدنه قفل الکترونیکی به دو قسمت بدنه قفل الکترونیکی انتقال دنده و بدنه قفل القایی مادون قرمز تقسیم می شود.
تفاوت بین دو بدنه این قفل های درب ضد سرقت بسیار ساده است. هنگامی که درب باز یا بسته می شود، صدای موتور وجود دارد.
بدنه قفل القایی حساس تر است، عمل آن سریع تر انجام می شود، اما دارای هزینه بالاتر است، که در قفل های درجه بالا متداول می باشد.
در قفل اثر انگشت، سیلندر قفل هسته اصلی، قسمت مکانیکی می باشد. ترجیح داده می شود که سیلندر قفل از نوع کلاس C باشد.
دو نوع مواد تعیین اثر انگشت در بازار وجود دارد، یکی مواد سنجش نوری و دیگری مواد سنجش نیمه هادی است. بین این دو، اولویت انتخاب با مواد سنجش نیمه هادی می باشد که به سه دلیل اصلی است.

  • اولین دلیل این است که ماژول شناسایی اثر انگشت نیمه هادی می تواند به لایه سطح پوست نفوذ کند و فقط اثر انگشت بدن زنده را تشخیص دهد. اثر انگشت قابل کپی نیست. بنابراین امنیت بسیار بالاست.
    دومین دلیل این است که ماژول شناسایی اثر انگشت نیمه هادی از ده ها هزار خازن تشکیل شده و از حساسیت و دقت بسیار بالایی برخوردار است.
    سومین دلیل این است که ماژول تشخیص اثر انگشت نیمه هادی از میزان شناخت بالایی برخوردار است.

سر اثر انگشت نیمه هادی دارای معایبی نیز می باشد:

یکی اینکه ماژول شناسایی اثر انگشت نیمه هادی کمی گرانتر است. صفحه خازنی ماژول شناسایی اثر انگشت نیمه هادی یک صفحه خازنی است که از ده ها هزار خازن تشکیل شده است. قفل درب ضد سرقت دارای الزامات مورد نیاز فنی و مواد بیشتری است و بنابراین هزینه بسیار بالاتر خواهد بود.
مورد دیگر این است که ماژول شناسایی اثر انگشت نیمه هادی در قفل درب ضد سرقت به راحتی حفظ نمی شود زیرا پنجره جمع آوری سر اثر انگشت نیمه هادی تحت تأثیر لکه ها و الکتریسیته ساکن قرار می گیرد و به راحتی خراشیده می شود. بنابراین لازم است در هنگام استفاده به حفاظت و نگهداری توجه شود، در غیر این صورت عمر این نوع سیستم کوتاه خواهد بود.
در قفل درب اثر انگشت، برد الکترونیکی و موتور قفل درب ضد سرقت اثر انگشت، هسته اصلی قسمت الکترونیکی می باشد.
در بین مارک های بین المللی، فقط سامسونگ و سیراک تیم تحقیق و توسعه مادربرد خود را دارند. در مورد مارک های چینی ، بسیاری مانند Lianchuang و Philipsوجود دارند.
از نظر دسته های قفل اثر انگشت، اساساً مشکلی با نوع مواد آن وجود ندارد، اما نکته ای که باید در اینجا به آن توجه کنید این است که اگر در خانواده فرزند کوچک یا حیوانات خانگی نیز وجود دارند، هنگام انتخاب باید دستگیره ها را در نظر بگیرید. این امر نه تنها مؤثر است بلکه باعث می شود کودکان یا حیوانات خانگی به طور تصادفی در را باز نکنند.

نحوه تعویض مغزی قفل درب ضد سرقت

درب‌های ضد سرقت از یک زبانه و مغزی قفل تشکیل شده‌اند که اگر کلید را بچرخانید، می‌توانید زبانه آن را باز و یا بسته کنید. درب‌های ضد سرقت از دو مغزی پشتیبانی می‌کنند، مغزی که در بخش بالایی درب قرار دارد شب بند و در مغزی بخش پایینی مغزی ساده نام دارد.

تعویض مغزی قفل شب بند چگونه انجام می‌شود؟

در گام اول باید پیچ‌های قسمت مغزی قفل را به طور کامل باز کنید و بعد از خارج کردن کاسه زرت، آن را خارج کنید تا بتوانید به مغزی قفل دسترسی داشته باشید. سپس مغزی را تعویض کنید و بعد از جایگذاری کاسه و پوکی، پیچ‌های قفل را ببندید.

تعویض مغزی قفل ساده (بخش پایین در) چگونه انجام می‌شود؟

در شروع کار می‌توانید با باز کردن دو پیچ از قسمت داخلی قفل، پیچ‌های پشت درب را باز کنید. بعد از آن پیچ وسط از سه پیچ قسمت زبانه درب ضد سرقت را باز کرده و مغزی قدیمی را با یک مغزی جدید تعویض می‌کنید.

در انتها یادآور می شویم گروه صنعتی درکو توانمندی ارائه هر گونه خدمات و ساخت درب ضد آب، درب ضد حریق و درب ضد سرقت و درب لابی و همچنین نصب درب ضد سرقت و تمامی درب های ساختمانی را به شما سروران گرامی دارد.

درب ضد سرقت لوکس

نصب درب ضد سرقت

ابعاد درب ضد سرقت

قفل درب ضد سرقت

درب ضد سرقت ترک

دستگیره درب ضد سرقت

کلید درب ضد سرقت

امتیاز دهید post