امروزه استفاده از درب ضد آب و یا روکش درب ضد آب بسیار رایج شده است.به صورت کلی درب ها به خصوص درب های چوبی در برابر رطوبت مقاومت بالایی نداشته و به سرعت تخریب می‌شوند، به همین دلیل استفاده از روکش درب ضد آب برای افزایش مقاومت درب از اهمیت بسزایی برخوردار است.

یکی از معضلات درب های چوبی، نداشتن مقاومت در برابر رطوبت و پاشش آب است.اگر برای محیط های مرطوب درب چوبی معمولی استفاده شود، به سرعت خراب شده و نیاز به تعویض درب توسط ساکنان خواهد بود.

مهمترین دلایل و کاربردهای روکش درب ضد آب، جلوگیری از پوسیدگی درب در برابر رطوبت است.هنگامی که آب به داخل بافت درب نفوذ می کند.

باعث تورم و خرابی درب خواهد شد و به همین دلیل استفاده از روکش درب ضد آب بسیار حیاتی و مهم است.در این مقاله قصد داریم تا به بررسی دلایل و کاربردهای استفاده از روکش درب ضد آب بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دلایل و کاربردهای استفاده از روکش درب ضد آب

کاربردهای استفاده از روکش درب ضد آب

درب ضد آب چه نوع دربی است؟

پیش از آن که به بررسی دلایل و کاربردهای استفاده از روکش ضد آب بپردازیم لازم است که تعریفی جامع از درب ضد آب خدمت شما عزیزان ارائه دهیم تا بتوانید با این درب آشنایی بیشتری پیدا کنید.

به صورت کلی درب های ضد آب از جمله درب هایی هستند.که مقاومت مطلوبی در برابر رطوبت داشته و به سرعت در برابر آب و شرایط مرطوب خراب و پوسیده نخواهند شد.در واقع اصلی ترین دلیل مقاومت این درب های ضد آب، استفاده از یک سری متریال و مواد ضد آب در ساختار آن ها می باشد.به صورت کلی یک سری روکش درب ضد آب بر روی درب های چوبی و معمولی قرار می گیرد که مقاومت درب را افزایش می دهد.

نکته مهمی که باید بدانید، این است که اگر به درب های ضد آب نگاهی بیاندازید، از لحاظ ظاهری ممکن است تفاوتی با درب های چوبی نبینید.اما در واقع بر روی این درب ها، یک سری روکش خاص تحت عنوان روکش درب ضد آب قرار می گیرد که می تواند عملکرد درب را در برابر رطوبت به صورت کامل تغییر داده و مقاومت آن را افزایش دهد.

علت ها و کاربرد‌های‌ بکارگیری از روکش درب ضد آب

کاربرد‌های‌ بکارگیری از روکش درب ضد آب

دلایل استفاده از روکش درب ضد آب

همان گونه که می دانید، از جمله دلایل و کاربردهای روکش درب ضد آب،می توان به افزایش مقاومت درب در برابر محیط مرطوب اشاره داشت.به صورت کلی درب ها باید از طول عمر بالایی برخوردار باشند و در هر محیطی بتوان سالیان سال از آنها بهره برد.به همین دلیل باید تمهیدات ویژه‌ای بر روی آنها اعمال گردد تا این مقاومت برای درب تامین شود! حال شایان ذکر است از جمله سایر دلایل و کاربردهای استفاده از روکش درب ضد آب می توان به موارد زیر نیز اشاره داشت:

  • افزایش مقاومت درب در برابر رطوبت
  • افزایش مقاومت درب در برابر عوامل خورنده مانند کپک ها و قارچ ها و …
  • افزایش مقاومت درب در برابر حشرات موذی و موریانه‌ها
  • افزایش زیبایی و استحکام درب و …

انواع روکش های درب ضد آب

این سوال ممکن است برای بسیاری از شما به وجود بیاید.به صورت کلی میتوان با استفاده از روش‌های مختلفی درب ها را ضد آب کرد.اما بهترین روش برای افزایش مقاومت درب در برابر رطوبت، روکش درب ضد آب می باشد!روکش ها انواع و اقسام مختلفی داشته و همچنین در طرح ها و رنگ های متنوع نیز در بازار موجود است. از جمله بهترین انواع روکش درب ضد آب می توان به موارد زیر اشاره داشت:

1) روکش pvc

یکی از بهترین و کاربردی‌ترین انواع روکش درب ضد آب که کاربردهای بسیاری دارد، روکش پی وی سی می باشد.روکش پی وی سی از نوعی ماده به نام ماده پی وی سی ساخته می‌شود و با کشیدن آن‌ها روی درب های چوبی، خواص ضد آب به آن خواهد داد.از جمله موارد مهمی که درباره این روکش بدانید، به صورت زیر می باشد.این روکش از نفوذ ناپذیری بسیار بالایی برخوردار است.برای درب سرویس بهداشتی و حمام، روکش پی وی سی گزینه ای کاربردی و مناسب است.

2) روکش رزین

دومین نوع روکش درب ضد آب، روکش رزین است.امروزه در بسیاری از تجهیزات از ماده رزین بهره می‌برند و به تازگی نیز برای ضد آب کردن درب ها مورد استفاده قرار می گیرد.شایان ذکر است،شیمیایی شفاف است و بدون دخالت.ازحالت مایع به جامد تبدیل نخواهد شد.به همین دلیل برای رسیدن به هدف،لازم است تا آن را با یک ماده شیمیایی دیگری به نام هاردنر ترکیب کرد.از جمله نکات بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید.به شرح زیر است.افزودن ماده هاردنر به رزین، سبب به وجود آمدن یک لایه‌ی جامد و شفاف می باشد.که مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد و برای روکش درب ضد آب گزینه‌ای مطلوب است.رزین را بر روی سطوح درب های چوبی می کشند و اجازه می دهند تا خشک شود.

3) روکش ABS

یکی دیگر از بهترین روکش درب ضد آب، روکش ABS است.در واقع این روکش نوعی پلاستیک می باشد که آن را بر روی درب ها می کشند و خاصیت ضد آب شدن به درب می‌دهد.ABS یک ورق خاص است که ضخامت آن تقریبا 3 میلیمتر بوده و به صورت معمول در طرح چرم و چوب مورد استفاده قرار می گیرد.از جمله نکاتی که درباره این روکش درب ضد آب باید بدانید، به صورت زیر است:

  • امکان رنگ آمیزی ورق ABS وجود دارد.
  • استفاده از این روکش مانع از نفوذ آب و رطوبت به ساختمان داخلی درب می شود
  • دور تا دور کلاف درب نیز که نمیتوان رویه ABS را پرس کرد و از جهاتی در مقابل آب و رطوبت آسیب پذیر است بنابراین با مایعی به نام رزین پوشانده خواهد شد تا درب از هر نظر عایق رطوبتی باشد.

کاربردهای استفاده از روکش درب ضد آب

همان گونه که بارها اشاره کرده‌ایم، مهم ترین دلایل و کاربردهای استفاده از روکش درب ضد آب برای ضد آب کردن درب و افزایش مقاومت آن در برابر عوامل آسیب رسان مانند رطوبت است.به صورت کلی باید اشاره داشت که کاربردهای روکش درب ضد آب و یا همان درب های ضد آب به غیر از محیط‍‌های مرطوب و در مناطق شرجی، به صورت زیر می باشد:

1) استخرهای عمومی و سونا:

یکی از کاربردهای روکش درب ضد آب استخرهای عمومی و مناطقی این چنینی به دلیل داشتن حجم رطوبتی بالا می تواند آسیب‌های بسیار جدی را به درب وارد کند.
به همین دلیل استفاده از درب های ضد آب و یا ضد آب کردن درب با روکش برای این محیط ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.در واقع میتوان اذعان داشت که استخرهای عمومی و سوناها از جمله مناطق بسیار مهم برای استفاده از درب های ضد آب هستند به دلیل آن که در چنین محیط هایی رطوبت مدام در جریان است.

2) آشپزخانه‌های عمومی و بیمارستان‌ها

یکی دیگر از مناطقی که به روکش درب ضد آب برای درب ها نیاز دارد، آشپزخانه می‌باشد زیرا در این محیط نیز رطوبت جریان
داشته و همین بخارات و رطوبت موجود در آن می‌تواند به درب نفوذ کرده و آسیب جدی به آن وارد نماید.
و پس از مدتی سبب تورم درب شود.نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که ورم کردن درب باعث می شود که به
درستی بسته نشود یا این که شکننده گردد.این موضوع در مورد آشپزخانه‌های عمومی و بیمارستان ها بیشتر مطرح خواهد بود
به دلیل آنکه آشپزی در مقیاس های بزرگ صورت می گیرد.

3) حمام و سرویس های بهداشتی

یکی دیگر از کاربردهای استفاده از روکش درب ضد آب در محیط‌های مسکونی و اداری برای حمام و سرویس بهداشتی
می باشد.در گذشته برای این محیط‌ ها از درب های آلومینیومی استفاده میشد.که البته ظاهر زیبا و مناسبی نداشت اما امروزه
از درب های زیبای ضد آب برای این محیط ها استفاده می شود که صد البته مزیت‌های بسیاری را به همراه دارد.

عوامل تاثیرگذار و کاربرد‌های‌ استفاده‌ از روکش درب ضد آب

عوامل تاثیرگذار استفاده‌ از روکش درب ضد آب

سخن پایانی درباره دلایل و کاربردهای استفاده از روکش درب ضد آب

در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی دلایل و کاربردهای روکش درب ضد آب بپردازیم . و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت درکو مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاوران مشورت فرمایید.
بد نیست در پایان هم مقاله درب ضد آب پلی وود را مطالعه کنید.

سوالات متداول درباره دلایل و کاربردهای استفاده از روکش درب ضد آب

پلی وود، یک چوب مهندسی شده از خانواده تخته های تولیدی شامل فیبر با چگالی متوسط (MDF) و نئوپان (صفحات چوبی) است. از روکش پلی وود برای تولید درب داخلی و درب ضد آب استفاده می شود.

2-آیا روکش ملامینه در برابر رطوبت مقاوم است؟
بله اما نه نسبت به سایر روکش هایی که در این مطلب به آن اشاره کردیم.

3-آیا درب های شیشه ای در برابر رطوبت مقاوم هستند؟
بله این درب ها در برابر رطوبت آسیبی نخواهند دید.

4/5 - (1 امتیاز)