دستگیره درب ضد حریق یکی از مهم‌ترین قسمت‌های درب ضد آتش به شمار می‌ رود. دستگیره‌ای که در این دسته از درب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد،می‌بایست ضد حریق باشد،در غیر این صورت هنگام بروز آتش سوزی یا حوادث دیگر نه تنها جان انسان ‌ها را نجات نمی‌ دهد،بلکه منجر به مشکلات بزرگ‌تر نیز خواهد شد. دستگیره ضد حریق که به نام دستگیره پنیک ضد حریق نیز شناخته می‌ شود، مناسب‌ترین گزینه برای استفاده در چنین درب‌ هایی است.

دستگیره درب ضد حریق باید چگونه باشد؟

دستگیره درب ضد حریق

از ویژگی ‌های این دستگیره‌ها می‌توان به دوام بالای آن‌ها اشاره کرد در هنگام وقوع حوادث ناگوار همچون آتش سوزی این درب‌ها خود به خود باز نمی‌شوند و می‌توان مطمئن بود که شعله‌های آتش به دیگر قسمت‌های ساختمان نفوذ پیدا نخواهد کرد. از نکاتی که هنگام خرید این دستگیره‌ ها باید در نظر گرفته شود،جنس و کیفیت آن است. اگر دوست دارید در مورد نحوه عملکرد و نکات مهمی که قبل از خرید دستگیره پنیک ضد حریق اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا انتهای مقاله را مطالعه کنید.

نحوه عملکرد دستگیره درب ضد حریق

امروزه شاهد استفاده از درب‌ های ضد حریق در ساختمان‌های مختلف با کاربری‌هایی همچون مسکونی،اداری و تجاری هستیم. چنین دربی به یک دستگیره درب ضد حریق نیاز دارد تا بتواند از ساختمان محافظت کرده و میزان خساراتی که ممکن است در مواقع آتش سوزی به وجود می‌آید را به طور قابل توجهی کاهش دهد. این دستگیره‌ها براساس استاندارد‌های خاصی و با بهره‌گیری از شیوه‌های مدرن و نوین ساخته و طراحی شده‌اند تا در مواقع بحرانی کارایی و عملکرد خوبی را نشان دهند.
امکان نصب دستگیره‌های درب ضد حریق تنها بر روی درب‌های ضد حریق وجود دارد.

بنابراین متوجه شدید که این دستگیره‌ها را نمی‌توان بر روی درب‌های معمولی و عادی نصب کرد. این دستگیره‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به صورت خود به خودی باز نمی‌شوند و این ویژگی از ورود آتش به دیگر قسمت‌ها در هنگام آتش سوزی جلوگیری خواهد کرد. اما برای ایمنی ساکنین امکان باز کردن این درب‌ها با فشار به هر قسمت از درب وجود دارد و این مزیت باعث می‌شود که افرادی که در آتش گیر کرده‌اند بتوانند جان خود و عزیزانشان را به راحتی نجات دهند.

مزایای دستگیره‌های درب ضد حریق

وجود مزایا و ویژگی‌های منحصر به فرد در دستگیره درب ضد حریق باعث شده تا تقاضا برای خرید این محصولات روز به روز بیشتر شود. در این قسمت از مقاله قصد داریم به مزایای این دستگیره‌ها بپردازیم.

مقاومت در برابر آتش: آتش بسیار داغ و سوزان است و به راحتی می‌تواند اکثر اجسام و ‌اشیاء اطراف را بسوزاند و ذوب کند. با این حال، اگر در یک ساختمان چند طبقه آتش سوزی رخ دهد،بسته به میزان گرما، تعداد شعله‌ها نیز زیاد خواهد بود. دستگیره‌های درب ضد حریق به نحوی ساخته شده‌اند که در برابر آتش از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهند. این دسته از دستگیره‌ها می‌توانند به مدت حداقل ۹۰ دقیقه، حرارت‌ آتش را تحمل کنند.

عمر طولانی: دستگیره‌های معمولی وزن کمی دارند و یراق آلات به کار رفته در آن‌ها ممکن است در مدت زمان کوتاهی از کار بیفتد و نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشد.

دستگیره‌های درب ضد حریق با استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا تولید می‌شوند، عمر طولانی‌تری دارند و شما را از مشکلات تعمیر لوازم جانبی برای مدت طولانی نجات می‌دهند.
مورد تأیید سازمان آتش نشانی: دستگیره‌های درب ضد حریق دارای تأییدیه معتبر سازمان آتش نشانی هستند و مطابق با استاندارد‌هایی طراحی شده‌اند که مورد قبول سازمان آتش نشانی است.

دستگیره درب ضد حریق به چه شکل است

دستگیره درب ضد حریق به چه شکل است

نکات مهم برای انتخاب و خرید دستگیره درب ضد حریق

لازم است هنگام خرید دستگیره درب ضد حریق نکاتی را مورد توجه قرار دهید که در این قسمت به این نکات می‌پردازیم.
این دستگیره‌ها را تنها می‌توان بر روی درب‌های ضد حریق نصب کرد. به همین دلیل،درب‌های معمولی گزینه‌ای مناسب برای جانمایی این دسته از دستگیره‌ها نیستند.

هنگام خرید به تکنولوژی به کار رفته در ساخت دستگیره توجه کنید. دستگیره‌هایی که در ساخت آن‌ها از مدرن‌ترین تکنولوژی‌ها استفاده شده،مسلماً کارایی و عملکرد بهتری نیز خواهند داشت.
هنگامی که یک ساختمان را آتش فرا می‌گیرد، شعله‌هایش به همه جا پخش می‌شود و امکان لمس دستگیره مهیا نخواهد بود. دستگیره‌های درب ضد حریق این امکان را برای ساکنین به وجود می‌آورد تا درب را با یک فشار باز کنند و بدین ترتیب جان خود را نجات دهند.

هنگام خرید به استاندارد ایمنی UL توجه داشته باشید. دستگیره‌ها باید براساس این استاندارد طراحی شده باشند،در غیر این صورت استقامت بالایی در برابر حرارت نخواهند داشت.
زبانه دستگیره باید مقاومت و استقامت بالایی در برابر حرارت و گرما داشته باشد. چنانچه دستگیره براساس استاندارد NFPA طراحی و ساخته شده باشد،خیال شما را از بابت مقاومت در برابر آتش و طول عمر بیشتر آسوده خواهد کرد.

دستگیره درب ضد حریق چه کاربردی دارد

دستگیره درب ضد حریق چه کاربردی دارد

سخن پایانی درباره این که دستگیره درب ضد حریق باید چگونه باشد؟

دستگیره درب ضد حریق از جمله محصولاتی است که امروزه در ساختمان‌های اداری،تجاری و مسکونی به کار گرفته می‌شود. از مزایای این دستگیره‌ها می‌توان به طول عمر بالا و ایمنی بیشتر اشاره کرد. این دستگیره‌ها تنها بر روی درب‌های ضد حریق نصب می‌شوند.

هنگام خرید به استاندارد‌هایی که این محصول براساس آن طراحی شده، توجه داشته باشید. به علاوه،در صورتی که دستگیره مورد نظر شما براساس استانداردهایی همچون UL ساخته شده، نسبت به خرید اقدام کنید. در غیر این صورت،کیفیت و عملکرد مورد انتظار را دریافت نخواهید کرد.

درپایان هم توصیه میشه مقاله ی آیا استفاده از درب ضد حریق در ساختمان ها خوب است؟ را مطالعه کنید.

سؤالات متداول درباره این که دستگیره درب ضد حریق باید چگونه باشد؟

۱- آیا می‌توان دستگیره درب ضد حریق را بر روی درب‌های معمولی نصب کرد؟
خیر. دستگیره‌های درب ضد حریق را فقط می‌توان بر روی درب‌های ضد حریق نصب کرد. بنابراین هنگام خرید حتماً این نکته را مورد توجه قرار دهید.
۲- قیمت دستگیره‌های درب ضد حریق چقدر است؟
قیمت دستگیره‌های درب ضد حریق با توجه به عواملی همچون کیفیت، استاندارد‌های مورد نظر در طراحی محصول، مورد تأیید بودن سازمان آتش نشانی و برند تولید‌کننده متفاوت خواهد بود.
۳- نحوه نصب دستگیره‌های درب ضد حریق چگونه است؟
از آن جایی که نحوه نصب این نوع از دستگیره‌ها برای افزایش ایمنی و حفظ جان افراد از اهمیت بالایی برخوردار است، بهتر است که برای نصب آن از افراد متخصص و کاربلد استفاده شود.

4/5 - (1 امتیاز)