امروزه استفاده از درب ضد حریق در ساختمان ها یک الزام بسیار مهم از سوی سازمان آتشنشانی است که برای افزایش امنیت ساختمان ها در برابر حریق الزامی شده است. درب ضد حریق در ساختمان ها عملکرد بسیار خاصی دارد و می‌تواند از ساختمان و ساکنان در برابر حریق محافظت نماید.
به صورت کلی درب ضد حریق از جمله تجهیزات اساسی برای مقابله با آتش سوزی است و بسیار کارامد است و با هدف محافظت از جان و مال افراد در ساختمان های عمومی و مسکونی نصب می گردد. استفاده از این درب الزامات خاصی دارد. از سوی دیگر برای ساخت درب به متریال ویژه‌ای نیاز است و درب ضد حریق برای ساختمان ها با سایر درب های معمولی کاملا تفاوت دارد. شایان ذکر است که درب های ضد حریق در صورت وقوع آتش سوزی از گسترش آتش به دیگر نقاط ساختمان جلوگیری کرده و همچنین می‌توانند انتشار دود، آتش و گرما را متوقف کرده و از گسترش آن جلوگیری کند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی سوال پر تکرار شما عزیزان یعنی آیا استفاده از درب ضد حریق در ساختمان ها خوب است؟ بپردازیم. با ما همراه باشید.

آیا استفاده از درب ضد حریق در ساختمان ها خوب است؟

استفاده از درب ضد حریق در ساختمان ها خوب است

اهداف نصب درب های ضد حریق

پیش از آنکه به بررسی سوال شما بپردازیم، باید اهداف نصب درب ضد حریق را شرح دهیم تا به این نتیجه برسید که استفاده از این درب ها در ساختمان سازی یک الزام است و برای دریافت تاییدیه‌های لازم از سوی سازمان آتشنشانی، لازم است که این درب ها در محل مورد نظر نصب شود. از جمله اهداف نصب درب ضد حریق میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

  • نگهداشتن آتش سوزی در محلی که آتش یا حریق شروع شده است.
  • جلوگیری از آتش گرفتن سایر طبقات در ساختمان
  • محافظت از ساکنان و افراد در ساختمان ها
  • محافظت از مال ساکنین ساختمان
  • ایجاد مسیر امن و محافظت شده برای فرار افراد از حریق

شایان ذکر است که کارایی درب ضد حریق در زمان حریق یا آتش سوزی مشخص می شود. ممکن است بپرسید که همه ساختمان ها با آتش سوزی مواجه نمی شوند! چرا استفاده از درب ضد حریق در ساختمان ها الزامی است!؟ به صورت کلی همه ساختمان ها ممکن است با حریق مواجه شوند و در این شرایط سخت حفاظت جان و مال ساکنان خانه بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل تمامی ساختمان ها باید به این درب مجهز باشند تا در صورت ایجاد حریق جان انسان ها، حفظ گردد. امروزه با افزایش ساخت آپارتمان های بسیار مرتفع و استفاده از آن ها برای سکونت افراد یا استفاده‌های تجاری و اداری، نیاز به درب های ضد حریق نسبت به گذشته بسیار ضرورت دارد.

درب ضد حریق در ساختمان ها

درب ضد حریق در ساختمان ها

تفاوت درب ضد حریق با درب معمولی

شایان ذکر است که درب های ضد حریق با درب های معمولی تفاوت های خاصی دارد و این تفاوت ها بیشتر در زمان حریق خود را نشان خواهد داد. به صورت کلی درب ضد حریق در زمان هایی که بحران آتش سوزی شروع نشده است، مانند سایر درب های معمولی عمل میکند اما در زمان بحران، میتواند از پخش آتش و دود جلوگیری به عمل آورند. از جمله تفاوت های بسیار مهم درب ضد حریق با درب های معمولی میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

  • درب ضد حریق برای مقاومت در برابر گسترش آتش به مدت 90 دقیقه طراحی و ساخته شده است.
  • به هنگام آتش سوزی این درب ها مقاومت لازم را از خود نشان می دهند و به ساکنین فرصت فرار را خواهند داد.
  • درب ضد حریق ممکن است دارای ساختار فلزی یا شیشه‌ای باشد. اما در کل متریال آن خاص است و با سایر درب ها تفاوت دارد.
  • درب ضد حریق به همراه درز گیرهای خاصی ساخته می‌شود که در درب یا چارچوب نصب می گردد.
  • این درب در زمان حریق از گسترش آتش و دود به محیط جلوگیری خواهد کرد.

نکات مهم درباره درب ضد حریق در ساختمان

امروزه استفاده از درب ضد حریق در ساختمان ها حتی ساختمان های مسکونی یک الزام بسیار حیاتی است.
بیشتر درب های ضد حریق به صورت داخلی تعبیه شده‌اند، اما در شرایط خاصی ممکن است برای استفاده خارجی نیز طراحی و ساخته شوند و این موضوع به کاربری ساختمان مورد نظر بستگی خواهد داشت.
درب های معمولی و حتی درب ضد سرقت از آتش و دود و گسترش آنها جلوگیری نخواهند کرد.
درب ضد حریق از متریال چوبی ساخته نمی شود زیرا چوب در آتش سوزی به سرعت می سوزد و خود سبب افزایش حریق می شود.
این درب ها در نقاط فرار و محل های عبور و مرور نصب می گردند.
باز کردن این درب ها بسیار آسان است، فقط کافی است با دست دستگیره آن را هل دهید.
درب ضد حریق دارای هیچ گونه شکاف و درزی نمی باشد بنابراین آتش و دود به هیچ وجه قادر به عبور از این درب ها نخواهد بود.
متریال درب ها و لایه درونی آن نیز اجازه گسترش آتش را به سایر نقاط ساختمان نمی دهد.

محل نصب درب ضد حریق

به طور قطع تاکنون جواب سوال خود را گرفته‌اید! در این بخش از مقاله، قصد داریم تا بررسی نماییم که محل نصب درب های ضد حریق در کدام بخش از ساختمان است. نکته حائز اهمیت این است که درب های ضد حریق، به صورت کلی در مکان های فرار در ساختمان ها نصب خواهد شد. بنا به عبارتی دیگر محل نصب درب ضد حریق در ساختمان ها به شرح زیر است:

  • پله‌های ساختمان (در بخش پاگردها) – هر پاگرد لازم است تا از طبقه قبل و بعد خود به صورت کامل با درب ضد حریق جداسازی شود
  • ورودی دفاتر و آپارتمان ها
  • مناطق پناهگاهی
  • مناطقی که به مسیرهای فرار مانند پله فرار محدود می شوند
  • گذرگاه‌ها و نقاط ارتباطی طبقات
  • راهروهای منتهی به نقاط فرار

چه زمانی درب ضد حریق مورد نیاز است؟

به صورت کلی در همه ساختمان ها و در مکان های عمومی و خصوصی، درب ضد حریق به عنوان یک نیاز اساسی شناخته میشود. مقررات ملی ساختمان توصیه کرده است که در هر شرایطی از این درب های ضد حریق استفاده گردد! به صورت کلی حتی استفاده از درب ضد حریق در بخش های مختلف خانه مانند سالنی که دارای شومینه است، یا اتاقی که دارای تجهیزات الکتریکی و … می باشد نیز توصیه شده است! در مقررات ملی ساختمان نکات مهمی در این خصوص وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

  • استفاده از درب ضد حریق در خانه با طبقه های کم مانند 2 طبقه نیز ضروری است. به خصوص در زمانی که یک گاراژ یکپارچه به خانه منتهی می گردد.
  • تمامی ساختمان‌های جدید یا بازسازی ‌شده با ۳ طبقه یا بیشتر، از جمله تبدیل زیر شیروانی، باید دارای درب ضد حریق FD30 برای هر اتاق قابل سکونت خارج از راه پله باشند.
آیا خرید درب ضد حریق در ساختمان ها خوب است؟

نصب درب ضد حریق در ساختمان ها خوب است

انواع درب ضد حریق

تاکنون به این موضوع پرداخته‌ایم که آیا استفاده از درب ضد حریق در ساختمان ها خوب است؟ همچنین به این نتیجه رسیده‌ایم که این درب ها یک نیاز اساسی در صنعت ساختمان می باشند و باید برای همه محیط ها نصب شوند. نکته حائز اهمیت این است که قوانین استفاده از درب ضد حریق تنها در ایران وجود ندارد بلکه تمام دنیا قوانینی برای نصب درب ضد حریق دارند! در این راستا نیز باید اشاره شود که درب ضد حریق در ساختمان ها دارای یک سری استانداردهای جهانی است و انواع درب ضد حریق باید بر اساس این استانداردها طراحی ساخته شوند. بر اساس دسته بندی که در سرتاسر دنیا برای درب های ضد حریق وجود دارد، به صورت کلی انواع این دربها به شرح زیر خواهند بود:

1) درب ضد حریق P – 30
حداقل زمان مقاومت درب ضد حریق P – 30 در برابر آتش 30 دقیقه می باشد.
استفاده از این درب برای آپارتمان ها و ساختمان های مسکونی توصیه می گردد .

2) درب ضد حریق P – 60
حداقل زمان مقاومت در برابر آتش 60 دقیقه خواهد بود.
این نوع درب برای ساختمان های صنعتی و تجاری بسیار مناسب خواهند بود.

3) درب ضد حریق P – 90
حداقل زمان مقاومت این درب در برابر آتش 90 دقیقه می باشد.
درب ضد حریق P – 90 برای محیط هایی که انرژی الکتریکی اندازه گیری، نگهداری و تبدیل می شود، از سوی سازمان آتشنشانی توصیه شده است.

4) درب ضد حریق P – 120
حداقل زمان مقاومت این درب در برابر آتش 120 دقیقه خواهد بود.
برای بستن دهانه‌ها در دیوارهای نسوز مورد استفاده قرار می گیرد.

سخن پایانی درباره این که آیا استفاده از درب ضد حریق در ساختمان ها خوب است؟

در این مقاله سعی کردیم تا به سوال شما عزیزان بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در واقع استفاده از درب های ضد حریق یک الزام از سوی سازمان آتشنشانی است و می تواند از جان و مال افراد در برابر آتش سوزی حفاظت نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت درکو مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاوران مجموعه ما مشورت فرمایید.لطفا در پایان هم مقاله مشخصه‌های درب ضد حریق طبق استاندارد را مطالعه کنید.

سوالات متداول درباره این که آیا استفاده از درب ضد حریق در ساختمان ها خوب است؟

1-چرا استفاده از درب ضد حریق الزامی است؟
نصب این درب ها خسارات جانی و مالی ناشی از آتش سوزی را به حداقل می رساند.

2-نصب درب ضد حریق چه مزیت هایی دارد؟
نصب درب ضد حریق در طبقات ساختمان با مقاومت در برابر آتش سوزی، می توانند به مهار آتش در یک اتاق یا بخشی از ساختمان کمک نمایند. همچنین باعث کاهش سرعت گسترش آتش شود و زمان بیشتری را برای رسیدن آتش نشان ها و فرار ساکنان فراهم کند.

3-تفاوت درب ضد حریق فلزی با هایگلاس چیست؟
فعلا محصولات چوبی و هایگلاس موجود در بازار از مقاومت کمتری نسبت به مدل های فلزی برخوردار هستند. بطوری که مدل های چوبی و هایگلاس حدود 90 دقیقه مقاومت دارند و مدل های فلزی 240 دقیقه در برابر آتش مقاومت دارند.

4/5 - (1 امتیاز)