مشخصه‌های درب ضد حریق طبق استاندارد: راهنمایی برای انتخاب محصول مطمئن

مشخصه‌های درب ضد حریق طبق استاندارد، از جمله اقدامات ایمنی مهم در ساختمان ‌ها در شرایط بحران و آتش‌سوزی هستند. در طول زمان، مهندسان به منظور پیشگیری از گسترش آتش‌سوزی به بخش ‌های دیگر ساختمان، درب‌ های ضد حریق را طراحی و توسعه دادند. این درب ‌ها از گسترش آتش از مکانی به مکان دیگر جلوگیری کرده و از تخلیه گازهای سمی و خطرناک تا مدتی خاص جلوگیری می‌کنند.

درب ‌های ضد حریق توانایی مقاومت در برابر مقدار معینی از گرما و به مدت زمان مشخصی را دارند و این زمان تعیین شده، به نیروهای امدادی امکان اطفاء حریق یا تخلیه افراد از ساختمان را می ‌دهد؛ بنابراین، استفاده از این درب‌ها و سایر اقدامات ایمنی می‌تواند به‌طور قابل توجهی خسارات مالی و جانی را کاهش دهد.

درب ‌های ضد حریق چه کاربردی دارند؟

اصطلاح درب ضد حریق به درب ‌هایی اطلاق می ‌شود که در مقابل حرارت مقاوم هستند. این درب‌ها به طور معمول با عناوینی همچون درب دودبند، درب راه‌پله‌های فرار یا درب مقاوم به حریق شناخته می‌شوند و از ورود دود و آتش به بخش‌های دیگر جلوگیری می‌کنند. این درب‌ها در مکان‌های مختلف استفاده می‌شوند و در حال حاضر، به جز نیروگاه‌ها، ادارات، بیمارستان‌ها و موارد مشابه، در منازل مسکونی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

درب‌های ضد حریق از انواع مختلف مواد ساخته می‌شوند و بر اساس نوع مواد استفاده شده، مقاومت‌های متفاوتی در برابر حریق دارند. تولید درب‌های ضد حریق به‌طور معمول بر اساس استانداردهای جهانی انجام می‌شود که این استانداردها به‌طور دوره‌ای مورد بازبینی قرار می‌گیرند و هر گونه نقص در آنها برطرف می‌شود. به همین دلیل، بسیار اهمیت دارد که تولیدکنندگان درب‌های ضد حریق همواره این نکته را در نظر داشته و به آن توجه کنند.

لطفاً توجه داشته باشید که تا به حال هیچ یک از درب‌های ضد حریق ساخته شده دارای خصوصیت 100% مقاومت در برابر آتش نبوده و حد تحمل این درب‌ها بسته به مواد استفاده شده در ساخت آنها متفاوت است.

عملکرد درب ضد حریق طبق استاندارد

با توجه به مشخصه‌های درب ضد حریق طبق استاندارد، استفاده از درب‌های ضد حریق به این صورت است که اگر آتش‌سوزی در بخشی از ساختمان رخ دهد و درب ضد حریق در آنجا نصب شده باشد، از گسترش دود و آتش به سایر قسمت ‌های ساختمان جلوگیری می‌ شود. برای اینکه درب ضد حریق وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد، تمامی قطعات آن مانند دستگیره ‌ها و یراق‌آلات باید دارای خاصیت ضد حریق باشند.

عموما چارچوب درب ضد حریق از جنس فولاد ساخته شده و روکش آن از ورق فولاد با پوشش رنگ کوره ‌ای است. در داخل درب، پشم سنگ نسوز به‌عنوان عایق حرارتی قرار داده شده که در مقابل آتش تا ۴ ساعت در دمای ۸۰۰ درجه سانتیگراد مقاومت می‌کند.

مزایای استفاده از درب ضدحریق

فواید استفاده از درب‌های ضد حریق:

  • پیشگیری از گسترش آتش نسبت به سایر بخش‌ های ساختمان.
  • باز شدن آسان و سریع در زمان وقوع آتش‌سوزی.
  • مانع از انتقال گازهای سمی، خطرناک و دود.
  • کاهش خسارات مالی و انسانی به دلیل کنترل گسترش آتش.
  • مقاومت مشخص در برابر شعله‌های آتش به مدت زمانی معین.
  • افزایش زمان عملیات امداد و ایمنی به دلیل مقاومت در برابر آتش‌سوزی.

انواع درب ‌های ضد حریق

مشخصه‌های درب ضد حریق طبق استاندارد و دسته‌بندی انواع درب‌ های ضد حریق بر اساس مواد استفاده شده در ساخت آنها به سه گروه زیر تقسیم می ‌شود:

  • درب ‌های ضد حریق فلزی

ساخت درب‌های این نوع معمولاً با قطری به اندازه 46 میلیمتر انجام می ‌شود و باید بر روی چهارچوب خودکار ویژه‌ای نصب شوند. همچنین، نوع ورق مورد استفاده در این درب‌ها بسته به میزان رطوبت ساختمان به دو دسته گالوانیزه و روغنی تقسیم شده و در داخل آنها از پشم سنگ با دانسیته 128 به عنوان عایق استفاده می ‌شود.

  • درب ضد حریق اتاق سرور

این نوع درب‌ ها در اتاق‌های تاسیسات و سرور استفاده می‌شوند و معمولاً از دستگیره‌های کلیدخور و یا دستگیره‌های هوشمند برخوردارند.

  • درب‌ های ضد حریق بیمارستانی

از درب‌ های ضد حریق بیمارستانی به خاطر حضور تجهیزات پزشکی و الکترونیکی که می ‌توانند خطر آتش‌سوزی را افزایش دهند، استفاده می‌ شود. در این محیط ‌ها، برای رعایت اصول بهداشتی، از رنگ ‌های آنتی باکتریال استفاده می‌ شود. این درب‌های ضد حریق می ‌توانند به صورت بازشو یا بادبزنی ساخته شوند.

  • درب ضد حریق شیشه‌ای

با توجه به مشخصه‌ های درب ضد حریق طبق استاندارد، درب‌های ضد حریق شیشه‌ای از فلز و شیشه ساخته می‌شوند، اما باید توجه داشت که این نوع درب ‌ها مقاومت بالایی ندارند و تنها به مدت کوتاهی می‌توانند از انتقال فوری دود، آتش و گازهای سمی جلوگیری کنند، در صورتی که در هنگام نصب، درب با نوارهای مخصوص نسوز پوشانده شده باشد.

  • درب‌های ضد حریق از چوب

چوب مورد استفاده در درب ‌های ضد حریق باید با دستورالعمل ‌ها و استانداردهای آتش‌نشانی تطابق داشته باشد. این درب‌ها، به دلیل جنس و مواد ساخته شده، هزینه بیشتری نسبت به سایر درب ‌های ضد حریق دارند، اما با وجود این هزینه بالا، زیبایی خاصی را به ساختمان می‌بخشند.

سخن پایانی درباره مشخصه‌های درب ضد حریق طبق استاندارد

به طور کلی، مشخصه‌ های درب ضد حریق طبق استاندارد مربوطه، از جمله استاندارد‌های ملی و بین‌المللی، باید مشخصه‌ های خاصی را دارا باشند که شامل مواردی از جمله مقاومت در برابر آتش، عایق بودن در برابر دود، عملکرد مطلوب در شرایط حرارتی مشخص و زمان مشخصی از مقاومت در برابر آتش می‌باشد.

همچنین، درب‌ های ضد حریق باید قابلیت باز و بسته شدن سریع و مطمئن را داشته باشند تا در صورت بروز حریق، امکان ایمنی و اطفاء آتش به سرعت فراهم شود و مسافران یا ساکنان مکان مورد نظر به ایمنی برسند.

سوالات متداول مشخصه‌های درب ضد حریق طبق استاندارد
  1. چه مشخصه‌هایی باید در درب ضد حریق طبق استاندارد مربوطه وجود داشته باشد؟
    درب ضد حریق باید مشخصه‌هایی از قبیل مقاومت در برابر آتش، عایق بودن در برابر دود، عملکرد مطلوب در شرایط حرارتی مشخص و زمان مشخصی از مقاومت در برابر آتش را داشته باشد.
  2. چرا قابلیت باز و بسته شدن سریع و مطمئن در درب ضد حریق اهمیت دارد؟
    قابلیت باز و بسته شدن سریع و مطمئن در درب ضد حریق بسیار اهمیت دارد زیرا در صورت وقوع حریق، این ویژگی به امکان ایمنی و اطفاء آتش به سرعت فراهم می‌آید و مسافران یا ساکنان مکان مورد نظر را به ایمنی می‌رساند.
  3. اطلاع از استانداردهای درب ضد حریق چه فایده ای دارد؟
    آگاهی از استانداردهای درب ضد حریق به کاربران کمک می‌کند تا در انتخاب و استفاده از این نوع درب ها، اطمینان داشته باشند که محصول مورد نظر با استانداردهای مربوطه سازگاری دارد و از مشخصات لازم برای مقابله با حریق برخوردار می باشد. 
امتیاز دهید post