قصد خرید درب برای آپارتمان خود را دارید و به دنبال یک محصول بی نظیر و بسیار کاربردی هستید؟ می خواهید با اهمیت نصب درب ضد حریق در طبقات ساختمان آشنا شوید و این نوع درب ها را بیش تر بشناسید؟ برای مقابله با آتش سوزی در ساختمان ها از تجهیزات مختلفی استفاده می کنند که یکی از این وسایل، همین نمونه از درب ها می باشند‌. این نوع درب ها را در انواع ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و … نصب می کنند تا از این طریق از جان افراد محافظت کنند‌.

اهمیت نصب درب ضد حریق در طبقات ساختمان

برای آشنایی با اهمیت نصب درب ضد حریق در طبقات ساختمان باید بدانید که این محصولا امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و پر کاربرد هستند. در اکثر کشور های اروپایی نصب آن ها برای ساختمان های بالای چهار طبقه اجباری بوده و حتما ساختمان باید به این نوع درب ها مجهز شده باشند تا قابل سکونت شوند. متاسفانه این قانون در کشور ما اجرا نمی شود و اجباری برای نصب این نوع درب در آپارتمان های مسکونی وجود ندارد. البته که امروزه انواع ساختمان های بیمارستانی و مکان های اداری و تجاری بزرگ را به این نوع درب ها مجهز کرده اند.

این محصولات به گونه ای طراحی شده اند که اگر در یک بخش آتش سوزی رخ دهد، از پخش شدن آتش جلوگیری کرده و اجازه نمی دهد که آتش فضای دیگر را نیز در بر بگیرد‌. از این رو در شرایطی که ساختمان به این نوع درب ها مجهز شده باشد، امکان گسترش آتش سوزی وجود ندارد و در نتیجه از جام و مال افراد به خوبی محافظت می شود.

محل نصب درب های ضد حریق

حال که قصد دارید با اهمیت نصب درب ضد حریق در طبقات ساختمان آشنا شوید، خوب است بدانید که این محصولات را باید در مکان های خاصی از ساختمان نصب کنید.
مطابق با آخرین استانداردها معمولا این نوع درب ها را در محل های فرار نصب می کنند تا از این طریق از گسترش آتش جلوگیری کرده و شرایطی فراهم کنند که افراد بتوانند هر چه سریع تر فضای داخلی را ترک کنند‌. برای عملکرد بهتر معمولا آن ها را در جا های خاصی از فضای داخلی نصب می کنند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • پله های ساختمان
  • مناطق پناهگاهی
  • راهرو های منتهی به نقاط فرار
  • ورودی دفاتر و آپارتمان ها
  • گذرگاه ها و نقاط ارتباطی طبقات
  • مکان هایی با دسترسی محدود که به مسیر های فرار ختم شوند.

دقت داشته باشید که فرآیند باز کردن این نوع درب ها بسیار آسان است و فقط کافیست که دستگیره آن ها را هل دهید. از طرفی ایم نوع درب ها را مطابق با استاندارد های خاصی تولید می کنند و هیچ گونه شکاف و درزی ندارند‌. از این رو امکان انتقال دود و آتش به دیگر فضا ها وجود ندارد. متریال به کار رفته در داخل خود این درب ها نیز کاملا ضد حریق بوده و از انتقال آتش جلوگیری می کنند‌.

انواع درب ضد حریق

حال که متوجه اهمیت نصب درب ضد حریق در طبقات ساختمان شدید، خوب است بدانید که این نوع درب ها را در انواع و نمونه های مختلفی تولید می کنند. مهم ترین نمونه از این نوع درب ها عبارتند از:

  1. کلاس۳۰- P
    این نوع درب ها حداقل به مدت زمان ۳۰ دقیقه در برابر آتش سوزی مقاومت می کنند. از این رو برای نصب در ساختمان های مسکونی و آپارتمان ها بسیار مناسب هستند.
  2. کلاس۶۰ P-
    این مدل از درب های ضد حریق یک ساعت در برابر آتش سوزی مقاومت می کنند. از این رو برای نصب در ساختمان های تجاری و صنعتی بسیار مناسب هستند.
  3. کلاس۹۰- P
    این نمونه از درب ها تا ۹۰ دقیقه در برابر آتش سوزی مقاومت می کنند .معمولا از این نوع درب ها برای مناطق که به نگهداری و یا اندازه گیری انرژی الکتریکی می پردازند، استفاده می کنند.
  4. کلاس۱۲۰- P
    این مدل درب حدود ۱۲۰ دقیقه در برابر آتش از خود مقاومت نشان می دهد. برای بستن دهانه ها در دیوار های نسوز معمولا از این محصول استفاده می شود.
کلام آخر درباره اهمیت نصب درب ضد حریق در طبقات ساختمان

اهمین نصب درب ضد حریق در طبقات ساختمان بسیار زیاد است. این نوع درب ها که مطابق با آخرین استاندارد ها ساخته شده اند به خوبی در برابر آتش سوزی ها مقاومت می کنند. همچنین از نفوذ دود و آتش به نقاط دیگر ساختمان جلوگیری کرده و از این طریق از جان و مال افراد محافظت می کند. البته دقت داشته باشید که این درب ها را در انواع مختلفی تولید می کنند که هر یک از آن ها مقاومت خاصی داشته و ویژگی های منحصر بفردی دارند.

سوالات متداول برای اهمیت نصب درب ضد حریق در طبقات ساختمان
  1. آیا خودمان می توانیم برای نصب این نوع درب ها اقدام کنیم؟
    خیر، این کار را باید به شرکت های نصاب فعال در این زمینه بسپارید تا مطابق با قوانین و مقررات خاصی آن ها را نصب کنند.
  2. آیا برای تاییدیه آتش نشانی نصب این نوع درب های ضد حریق کافیست؟
    خیر، شما باید در کنار این درب ها حتما ساختمان را به کپسول های آتش نشانی و شیلنگ های هیدرانت نیز مجهز کنید.
  3. درب های ضد حریق با استفاده از چه متریالی ساخته می شوند؟
    از این نوع درب ها را با استفاده از چوب، فایبر گلاس و فلزات تولید می کنند. هر یک از آن ها دارای ویژگی های خاصی بوده و مقاومت های متفاوتی در برابر آتش دارند.
امتیاز دهید post