مواد تشکیل دهنده ی درب ضد حریق، باید به گونه ای باشد که تماما در برابر آتش مقاوم بوده و بتواند در طولانی مدت بدون این که آسیب ببیند آتش را تحمل نماید. در این مقاله می خواهیم درمورد مواد تشکیل دهنده ی درب ضد حریق صحبت کنیم. باید این را بدانید که درب های ضد حریق از یک سری اجزای واحد ساخته شده است که همگی نسوز می باشند. اما به طور عمده یک مواد و یا قطعاتی هستند که بیشتر دیده می شوند و نقش اساسی تری دارند. از جمله مواد تشکیل دهنده ی درب ضد حریق می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مواد تشکیل دهنده درب ضد حریق

لاستیک های نسور:

لاستیکی های نسوز از جمله مواد تشکیل دهنده ی درب ضد حریق می باشند که به عنوان درزگیر در این نوع از درب ها استفاده می شود. این لاستیک های نسوز در قسمت هایی از درب که منافذ دارند قرار می گیرند. این درزگیر ها موجب می شوند که دود از منافذ آن ها عبور نکند و به بخش های دیگر ساختمان نتواند نفوذ کند این پیشگیری از نفوذ دود به بخش های دیگر موجب می شود که اگر فردی در بخش دیگری از ساختمان گیر کرده باشد خفه نشود. البته این درزگیر ها به خاطر این که ضد آتش و نسوز می باشند. آتش هم نمی تواند از آن ها عبور کند و در نتیجه آتش سوزی گسترش نمی یابد.

جک آرام بند:

این قطعه که از مواد تشکیل دهنده ی درب ضد حریق می باشد به صورت یک کنترل گر می باشد که بعد از فرار فرد درب را به آرامی می بندد. به این معنی که اگر فرد حتی از روی استرس بستن درب ضد حریق را فراموش کند. خود درب به صورت اتوماتیک بسته می شود.

لنگه درب فلزی:

از مهم ترین مواد تشکیل دهنده ی درب ضد حریق، فلز می باشد که در هر لنگه از درب به وفور دیده می شود. استفاده از فلز در هر لنگه درب باعث می شود که درب یک حالت عایق مانند به خود بگیرد. از دیگر مواد تشکیل دهنده ی درب ضد حریق می توان چهارچوب های درب ضد حریق اشاره نمود که معمولا از جنس چوب یا فلز با ضخامت و کیفیت بالا می باشند.

مطالعه بیشتر: مشخصات فنی درب ضد حریق

دستگیره درب ضد حریق:

یکی از مواد تشکیل دهنده ی درب ضد حریق، آنتی پنتومیک یا پانیک بار می باشد. که از جنس استیل است. در ساخت درب های ضد حریق از این جنس برای ساخت دستگیره های درب استفاده می شود. که عملکردی سریع و جنسی مقاوم دارد.

پشم سنگ نسوز:

از دیگر مواد تشکیل دهنده ی درب ضد حریق، پشم سنگ نسوز می باشد که در طراحی این درب ها از آن استفاده می کنند. باید بدانید که ساختمان یک درب ضد حریق به این صورت است که یک چهارچوب وجود دارد که در آن شبکه ای از فلز است. میان این شبکه های فلزی پشم سنگ نسوز قرار می گیرد تا بر مقاومت این درب ها افزوده شود. پشم سنگ نسوز به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده ی درب ضد حریق، در برابر آتش می تواند حدود دو ساعت مقاومت نماید و دمایی حدود هشتصد و پنجاه درجه ی سانتی گراد را می تواند حمل نماید.

چهارچوب فلزی:

از مهم ترین مواد تشکیل دهنده ی درب ضد حریق فلز است که در قطعات مختلف این درب ها به کار رفته است. این فلز که برای ساخت چهارچوب استفاده می شود ورق های گوانیزه شده هستند که به ضخامت دو میلی متر می باشند. رنگ این چهارچوب ها از رنگ کوره ای الکترو استاتیک نسوز می باشد.

مطالعه بیشتر: درب ضد حریق چیست؟

لولا:

یکی دیگر از قطعات یک درب ضد حریق لولا می باشد که باید از جنس فلز و کاملا مقاوم باشد. درب های ضد حریق به خاطر موادی نسوز و سنگینی که دارند از وزن زیادی برخوردار می باشند. لولا تنها تکیه گاه این لنگه درب ها می باشد که باید وزن زیاد آن را تحمل کند. پس باید جنس لولا از فلزی سخت و مقاوم باشد که بتواند این وزن را تحمل نماید. بیشترین مواد تشکیل دهنده ی درب ضد حریق، فلز می باشد. چرا که فلز ها می توانند دمای زیادی را متحمل شوند و در برابر سایر مواد و عناصر طبیعی از مقاومت بیشتری برخوردار هستند. اگر چه فلز هایی که در ساخت درب های ضد حریق به کار می روند با هم متفاوت هستند اما همگی مقاوم و سخت می باشند. معمولا برای لولا ها از فلز استیل استفاده می کنند تا در برابر رطوبت و اکسید شدن هم مقاوم باشند. فلز استیل در عین تحمل وزن های بالا می توان در برابر زنگ زدگی و فرسودگی نیز مقاومت نماید.

 

درب ضد حریق

اسکلت تقویتی در داخل لنگه ها:

همان طور که از نام این قطعه مشخص است برای تقویت و مقاومت بیشتر درب های ضد حریق از آن استفاده می نمایند. این اسکلت تقویتی نیز از جنس فلز می باشد و در قسمت داخلی لنگه ی درب به صورت حرف انگلیسی یو دیده می شود
به طور کلی از مواد تشکیل دهنده ی درب ضد حریق، می توان به نوار های سیلیکونی، ورق های گوانیزه شده، فلز استیل، پشم سنگ نسوز، دستگیره های پنتومیک، اسکلت پروفیل و غیره اشاره نمود.

مطالعه بیشتر: معرفی درب ضد حریق

اساسی ترین مواد تشکیل دهنده ی درب ضد حریق:
از مهم ترین مواد تشکیل دهنده ی درب ضد حریق می توان به اسکلت پروفیلی نیز اشاره نمود. نقش این اسکلت پروفیلی برای افزایش مقاومت درب های ضد حریق می باشد. و باعث می شود که این درب ها تغییر شکل نداده و ثابت باقی بمانند. وقتی که آتش سوزی رخ می دهد تمام ابزار و وسایل ها تغییر می دهند ولی درب های ضد حریق سالم باق می مانند.
پانل ضد حریق نیز به درب های می چسبند و باعث افزایش خاصیت ضد حریق این درب ها می شوند.

گروه صنعتی درکو توانمندی ارائه هر گونه خدمات و ساخت درب ضد آب، درب ضد حریق و درب ضد سرقت را به شما سروران گرامی دارد.

مطالعه بیشتر:

درب ضد حریق شیشه ای

تولید کننده درب ضد حریق

 

 

امتیاز دهید post