نحوه نصب درب ضد حریق چگونه است؟ درب ضد حریق به عنوان یکی از مهمترین درب های ایمنی شناخته می‌ شوند که هر یک از آنها روی ساختمان های متنوع نصب می گردند. نصب درب ضد حریق باید بر اساس استانداردهای مشخص شده باشد تا ایمنی و کیفیت لازم را به دست بیاورد. بدون شک آن دسته از افرادی که در مورد نصب کردن درب های ضد حریق اطلاعات زیادی ندارند نمی توانند به بهترین نحو ممکن این نمونه درب ها را نصب کنند. با درکو همراه باشید.

اصول نحوه نصب درب ضد حریق

استفاده گسترده ای که از درب های ضد حریق می گردد موجب شده افراد در زمینه نصب و اجرای این نمونه درب ها پرسش‌ های زیادی داشته باشند. شما برای نصب کردن درب های ضد حریق بهتر است از افرادی که نصاب درب ضد حریق هستند درخواست نصب کردن درب ها را داشته باشید.

اهمیت نحوه نصب درب ضد حرق

به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که محل و نحوه نصب درب ضد حریق متفاوت خواهد بود. هر یک از انواع درب های ضد حریق بر اساس استانداردهای روی ساختمان ها نصب می شوند که ساختمان سازان باید آنها را بررسی کنند. استانداردهای بین ‌المللی مربوط به نصب درب های ضد حریق باید به خوبی زمان اجرای درب ها در نظر گرفته شود. برخی از مهم ترین و اصلی ترین نکاتی که شما زمان نصب کردن درب های ضد حریق باید به آنها دقت داشته باشید تا درب ها کارایی و عملکرد مناسبی از خود نشان دهند را در ادامه معرفی می کنیم.

مطالعه بیشتر: درب ضد حریق چیست؟

آموزش نحوه نصب درب ضد حریق

قبل از اینکه به نحوه آماده سازی محل نصب درب ضد حریق بپردازیم، باید بگوییم که با توجه به متریال های مختلف به کار رفته در ساخت، روش های مختلفی برای آماده سازی محل نصب وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم. روش های آماده سازی محل نصب درب ضد حریق عبارتند از:

  • روش جوشکاری برای نصب درب ضد حرق

 در این روش در مرحله اول باید با توجه به اندازه درب و ابعاد درب خریداری شده یک سانتی متر کمتر از اندازه درب، چارچوب مناسبی تهیه کنید. البته اگر بخواهیم اندازه استاندارد این قاب ها را به شما بدهیم باید بگوییم که این اندازه تقریبا برابر با 211*106 است اما گاهی افراد درب ضد حریق را با اندازه خود سفارش می دهند که باعث ایجاد تغییرات در اندازه فریم می شود.

  • روش رول بوت نحوه نصب درب ضد حریق

 دیوارهای آجری که به آجرهای 35 سانتی متری نیز معروف هستند، استحکام و دوام قابل قبولی دارند و با روش رول بوت می توان فضا را برای نصب این درب ها آماده کرد. برای نصب درب ضد حریق به روش رول بوت ابتدا قسمت های داخلی قاب ساخته شده را در فاصله 15 سانتی متر به کمک ملات و سیمان آماده کنید یا آن را آسترکاری کنید. . اگر این مراحل به خوبی انجام نشود، درب ضد حریق شما با مشکلاتی مانند پیچش، هزینه اضافی و دردسرهای دیگر مواجه خواهد شد.

ویژگی های درب ضد حریق

بین درب های ضد حریق با درب های ضد سرقت تفاوت زیادی وجود دارد. آنها درب های ضد حریق را با مواد خاص و منحصر به فرد تولید و طراحی می کنند. درب های ضد حریق بسیار مقاوم هستند و در صورت بسته شدن آتش را در داخل ساختمان پخش نمی کنند. هر نوع درب ضد حریق برای جلوگیری از ورود آتش به داخل ساختمان در فونداسیون ساختمان تعبیه می شود. درب های ضد حریق به عنوان عایق ضد حریق و دود شناخته می شوند. یکی از مهمترین ویژگی های درب ضد حریق این است که با استفاده از فولاد ساخته و طراحی شده اند.

درب های ضد حریق در اندازه ها و مدل های مختلفی تولید می شوند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. هزینه درب ضد حریق به مدل آنها بستگی دارد. خرید برخی از مدل های درب نسوز تا حدودی گران است. اگر می خواهید ساختمان خود را از آتش محافظت کنید، باید بدانید که نصب درب ضد حریق بهترین گزینه است.

انواع درب ضد حریق

درب های ضد حریق به طور کلی از نظر جنس و خصوصیات به چهار دسته تقسیم می شوند. هر یک از دسته بندی های مختلف درب های ضد حریق دارای ویژگی ها و مشخصات خاصی هستند. از جمله مهم ترین دسته های درب ضد حریق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مدل ساده نصب درب ضد حریق

یکی از مدل های درب ضد حریق، مدل های ساده نصب شده برای خروجی های اضطراری در ساختمان های مسکونی، اداری و هتل است. این نوع درب ضد حریق مقاومت بالایی در برابر حریق دارد و با استفاده از بهترین مواد ساخته و طراحی شده است.

  1. درب ضد حریق مخصوص نیروگاه ها

برخی دیگر از درب های ضد حریق به طور خاص برای استفاده در نیروگاه ها طراحی شده اند. این نمونه از درب ضد حریق مقاومت بسیار بالایی در برابر حریق و استحکام بالایی دارد. خطر آتش سوزی در نیروگاه ها بسیار بیشتر از ساختمان های مسکونی است و به همین دلیل درب های ضد حریق در نیروگاه ها از بهترین مواد ساخته می شوند.

  1. درب ضد حریق بیمارستانی

 یکی دیگر از انواع درب هایضد حریق، نصب درب ضد حریق بیمارستانی است. این نوع درب در سایزهای مختلف تولید می شود. بسیاری از بیمارستان ها از این نوع درب برای بهبود امنیت ساختمان استفاده می کنند.

  1. درب ضد حریق برای محافظت انبارها و ساختمان های بزرگ

نوع دیگری از درب های ضد حریق برای محافظت از ساختمان های بزرگ و انبارهای مختلف ساخته شده اند. این درب ها در ابعاد بزرگ ساخته و طراحی شده اند تا مقاومت بالایی در برابر آتش داشته باشند.

مطالعه بیشتر: درب ضد حریق از چه موادی ساخته شده است؟

 

بهترین محل برای نحوه نصب درب ضد حریق

بهترین محلی که برای نصب کردن درب های ضد حریق پیشنهاد می‌ شود پله های اضطراری و پاگرد ها می باشد. به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که محل نصب درب های ضد حریق اگر در مکان مناسبی نباشد ساختمان ها در برابر آتش سوزی ایمن نمی‌ گردند. استفاده کردن از درب های ضد حریق در قسمت های مورد نظر موجب می گردد که راه خروجی انواع ساختمان ها زمان به وجود آمدن حادثه بدون مشکل باقی بماند.

استفاده کردن از درب ضد حریق در قسمت پاگردها و راه پله های اضطراری به ساکنین ساختمان اجازه می ‌دهد که زمان به وجود آمدن هر یک از حادثه های متنوع بتوانند سریعتر خود را نجات دهند. از طرفی باید بدانید که با نصب درب های ضد حریق در راه پله ها آتش به وجود آمده در طبقات گسترش پیدا نمی کند.

نحوه نصب درب ضد حریق و زیر سازی آن

البته که شما زمان نصب کردن درب های ضد حریق باید این مسئله را در نظر بگیرید که طبق شرایط متفاوت و بر اساس نظر کارشناس باید درب ها را در قسمت استاندارد ساختمان نصب کنید. شما باید به خوبی بدانید که در بسیاری از مکان‌ها مانند سالن های همایش، بیمارستان‌ ها، پالایشگاه‌ ها، فرودگاه‌ ها و غیره درب های ضد حریق باید نصب گردند. نکته مهمی که در مورد نصب درب ضد حریق وجود دارد این است که بدانید مکان مورد نظر برای استفاده از درب ضد حریق تا چه اندازه خطرناک می باشد. درب ضد حریق باید در هر یک از ساختمان ها مقاومت لازم را داشته باشد. اگر شما بتوانید بر اساس موقعیت ساختمان بهترین نمونه درب های ضد حریق را نصب کنید مقاومت ساختمان را در برابر آتش سوزی افزایش می دهید.

آموزش نحوه نصب درب ضد حریق

آموزش نحوه نصب درب ضد حریق

نکاتی در مورد نحوه نصب درب ضد حریق

برای نصب کردن درب های ضد حریق و هر یک از انواع دیگر درب های ساختمانی باید به برخی از نکات دقت شود. البته باید بدانید که به دلیل اهمیت درب های ضد حریق نصب آنها باید با توجه و دقت بیشتری انجام شود. برخی از مهمترین نکاتی که زمان نصب درب ضد حریق باید به آنها دقت داشته باشید عبارت است از :

1. توجه به نوع درب ضد حریق

یکی از مهمترین نکاتی که زمان نصب کردن درب های ضد حریق باید به آن دقت شود نوع درب ضد حریق می باشد. درب های ضد حریق مدل ها و اندازه های متنوعی دارند که هر یک از آنها را شما می توانید بر اساس نیاز ساختمان خود خریداری کرده و نصب نمایید. پیش از نصب انواع درب های ضد حریق باید نوع آنها را بررسی کرده و سپس بر اساس مدلی که دارند استانداردهای لازم را جهت نصب آنها اجرا کنید.

2. دقت به یراق آلات درب

بر اساس مدل های متنوعی که درب های ضد حریق دارند باید بدانید که یراق آلات متفاوتی روی آنها نصب می گردد. پیش از نصب کردن یراق آلات درب های ضد حریق باید مدل و ویژگی های آنها را به خوبی بررسی کنید. در صورتی که شما با یراق آلات نصب شده روی درب های ضد حریق آشنایی نداشته باشید نمی توانید از کارایی و عملکرد آنها اطمینان خاطر به دست بیاورید. بر همین اساس جهت نصب انواع درب های ضد حریق بهتر است ابتدا یراق آلات درب ها را از نظر کیفیت و ساختاری که دارند مورد بررسی قرار دهید. طبق مدل و ساختار یراق آلات می توانید بهترین نمونه آنها را روی درب های ضد حریق نصب نمایید.

3. توجه به مکان نصب درب

توجه کردن به مکان نصب درب ضد حریق یکی دیگر از نکات مهمی به شمار می رود که شما باید به آن توجه نمایید. هر یک از نصابانی که نصب درب های ضد حریق را بر عهده دارند به خوبی می‌ دانند که باید بر چه اساسی درب های ضد حریق را روی ساختمان نصب کنند. آنها مکان مناسبی را در ساختمان های متنوع برای نصب کردن درب های ضد حریق در نظر می ‌گیرند. راه پله‌ ها و پاگرد ها از جمله مکان‌ های مناسب ساختمان ها جهت نصب درب های ضد حریق شناخته می ‌شوند.

نحوه نصب درب ضد حریق و زیر سازی آن

نحوه نصب درب ضد حریق و زیر سازی آن

4. دقت به عملکرد درب

توجه کردن به عملکرد درب های ضد حریق به عنوان یکی دیگر از نکاتی معرفی می گردد که زمان نصب درب باید بررسی شود. عملکرد درب های ضد حریق در هر یک از ساختمان ها بسته به نوع ساختمان متفاوت می باشد. برخی از ساختمان ‌ها مانند نیروگاه‌ ها و پالایشگاه‌ ها که احتمال آتش سوزی شان خطرناک ‌تر است باید بهترین نمونه درب های ضد حریق را داشته باشند تا بتوانند مانع آتش سوزی گسترده در بخش های متنوع ساختمان شوند.

قیمت نصب درب ضد حریق

قیمتی که برای خرید درب ضد حریق می پردازید به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهم ترین عواملی که قیمت درب ضد حریق را تعیین می کند، طراحی درب است. برخی از درب های ضد حریق بزرگ برای ساختمان هایی مانند نیروگاه ها ساخته می شوند که خرید آنها بسیار گران است. سایر درب های ضد حریق شیشه ای و چوبی نیز قیمت های متفاوتی دارند.

یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت درب ضد حریق کیفیت آنها است. برخی از درب های ضد حریق ساخته و طراحی شده با مواد بی کیفیت، دوام چندانی ندارند و پس از مدتی ساختار کلی خود را از دست خواهند داد. انواع درب ضد حریق استیل بسیار بادوام بوده و قیمت خرید آنها نسبتاً بالاتر است. به طور کلی از عوامل موثر بر قیمت درب ضد حریق می توان به مواد استفاده شده، سطح مقاومت در برابر آتش، طرح درب و تولید کننده درب ضد حریق اشاره کرد.

خرید درب ضد حریق

برای اطمینان از عملکرد درب های ضد حریق با توجه به طبقه بندی و مقاومت آنها باید آزمایشی بر روی آنها انجام شود. بنابراین هنگام خرید و نصب درب ضد حریق می بایست به نکات زیر توجه کنید:

  • فضای آزاد بین درب ضد حریق و چهارچوب هنگام بسته شدن درب باید 4 میلی متر از بالا و اطراف آن باشد. این فاصله در پایین درب می تواند تا 8 میلی متر باشد. این بدان معنی است که هیچ نوری نباید از پایین درب نشت کند.
  • یکپارچگی و استحکام تمامی لولاهای درب بررسی شود.
  • درب را تا نیمه باز کرده و رها کنید، درب کاملا بسته می شود بدون اینکه گیر کند.
  • درب خریداری شده باید دارای گواهی فنی و گواهی اصالت کالا از سازمان آتش نشانی داشته باشد.
  • درزگیرهای اطراف درب باید به درستی و بدون آسیب نصب شوند. درزگیر ها به حرارت حساس هستند و در صورت آتش سوزی ضخیم می شوند و از انتشار آتش و دود جلوگیری می کنند.

مطالعه بیشتر: درب ضد حریق در چه مکان هایی کاربرد دارد؟

سخن آخر نحوه نصب درب ضد حریق

نحوه نصب درب ضد حریق مهم و جزئی از سیستم امنیتی ساختمان است که برای نجات افراد در هنگام حرکت از ساختمان به منطقه پرخطر در نظر گرفته می شود. وظیفه اصلی این درب محافظت و تاخیر در گسترش آتش است. ورود دود خطرناکتر از شعله است و باعث مرگ می شود، بنابراین با نصب درب ضد حریق از ورود دود به سایر نقاط نیز جلوگیری می کنید.

سوالات متداول نحوه نصب درب ضد حریق

  • آیا کیفیت نصب درب ضد حریق در صدور تاییدیه حریق تاثیر دارد؟

نصب درب ضد حریق فقط توسط شرکت های مورد تایید سازمان آتش نشانی امکان پذیر است و شما باید خدمات نصب درب ضد حریق را از شرکت ارائه دهنده درب ضد حریق درخواست کنید. توجه به این نکته ضروری است که در صورت استفاده از افراد فاقد صلاحیت، شرکت قادر به ارائه کارت مجوز محصول و تاییدیه سازمان آتش نشانی به شما نخواهد بود.

  • نصب درب ضد حریق چقدر طول می کشد؟

مدت زمان نصب درب ضد حریق بسیار کوتاه و سریع است اما لازم است پروژه برای محیط زیست آماده شود و سپس درب ضد حریق نصب شود.

  • آیا برای نصب درب ضد حریق به سه لولا نیاز است؟

درب ضد حریق استاندارد دارای سه لولا و چهار لولا بالای 2200 میلی متر استفاده می شود.

  • درب ضد حریق چیست؟

درب های نسوز مقاوم هستند به این معنی که از ورود شعله و حتی دود به اتاق های دیگر جلوگیری می کنند و زمان لازم را برای خاموش کردن آتش فراهم می کنند.

  • درب چقدر از گسترش آتش جلوگیری می کند؟

درب ضد حریق نسوز با ساختار استاندارد باید حداقل 20 دقیقه در برابر شعله مقاوم باشد و از ورود دود جلوگیری کند.

امتیاز دهید post